Vlada Crne Gore zaključila ugovor sa EBRD-om: 200 miliona eura za izgradnju dionice Mateševo–Andrijevica

FOTO: Ilustracija AI
Vlada Crne Gore objavila je Informaciju o rezultatima pregovora i zaključivanju Ugovora o kreditu i Ugovora o projektu sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) za finansiranje i realizaciju projekta izgradnje druge dionice autoputa Bar – Boljare, između Mateševa i Andrijevice (dionica Mateševo-Andrijevica)
Zaključcima broj 11-430-111/2, od 5. juna 2025. godine, Vlada Crne Gore usvojila je
Informaciju o polaznim osnovama za pregovore sa Evropskom bankom za obnovu i
razvoj-EBRD u vezi sa zaključivanjem Ugovora o kreditu i Ugovora o projektu za
finansiranje i realizaciju projekta izgradnje druge dionice autoputa Bar-Boljare,
između Mateševa i Andrijevice (dionica Mateševo Andrijevica).
Istim Zaključcima Vlada je zadužila Ministarstvo finansija da, u saradnji sa
Ministarstvom saobraćaja, Upravom za saobraćaj i Monteput d.o.o. Podgorica
sprovede pregovore sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) u vezi
zaključivanja predmetnih Ugovora o kreditu i Ugovora o projektu i da o tome
povratno informiše Vladu.
S tim u vezi, zvanični pregovori za zaključivanje Ugovora o kreditu i Ugovora o
projektu održani su 02. juna 2025. godine. Pregovorima su definisani konačni
tekstovi Ugovora o kreditu i Ugovora o projektu i definisani konačni uslovi
finansiranja. Nakon pregovora, konačne verzije Ugovora odobreni su od strane
Odbora direktora EBRD-a, dana 09. jula 2025. godine.
Dionica Mateševo-Andrijevica predstavlja nastavak dionice
Smokovac-Mateševo, čime će se povezati sjeverno-istočni dio Crne Gore
(Andrijevica, Berane, Rožaje, Gusinje, Plav i Petnjica koji naseljava cca 12%
stanovništva Crne Gore) sa centralnim dijelom i koji je kao takav najmanje razvijen
region. Autoput Bar–Boljare dio je evropskih koridora E-65 i E-80, povezujući Jadran
s granicom Srbije i dalje s centralnom Evropom kroz TEN-T mrežu. Ključan je za
bolju povezanost Crne Gore sa regionom i EU.
Ugovor o kreditu i Ugovor o projektu
Zakonom o budžetu i Odlukom o zaduživanju Crne Gore za 2025. godinu planirano
je zaduženje kod EBRD-a u iznosu do 200 mil. eura za predmetne namjene.
Predstavnici Ministarstva finansija i Ministarstva saobraćaja su sa EBRD-om utvrdili
okvir za pregovore kroz Ugovor o kreditu i Ugovor o projektu.
Ugovorom o kreditu predviđeno je obezbjeđenje 200 mil. eura kreditnih
sredstava i to kroz dvije tranše od po 100 mil. eura, od kojih će prva tranša biti
obezbijeđena samim potpisivanjem Ugovora o kreditu, dok će druga tranša biti
raspoloživa tri godine nakon potpisivanja ovog Ugovora.
Rok otplate kredita je 18 godina, koji uključuje 4 godine grejs perioda.
Kada su u pitanju troškovi finansiranja primjenjivaće se opšti uslovi finansiranja
EBRD-a, koji podrazumijevaju:
- godišnju varijabilnu kamatnu stopu Euribor +1%;
- naknadu za obradu kredita od 1%;
- naknadu na nepovučena sredstva koja će se obračunavati po stopi od
0,5% na nepovučeni dio kredita; - naknadu za otkazivanje neiskorišćenog dijela kredita od 0,125%
neiskorišćenog kredita; - naknadu za prijevremenu otplatu kredita od 0,125% preostalog duga.
Ugovor o projektu će biti potpisan između EBRD, Ministarstva saobraćaja, Uprave
sa saobraćaj i Monteput d.o.o. Podgorica.
U skladu sa članom 13 Zakona o putevima uloga upravljača autoputevima i brzim
saobraćajnicama biće povjerena privrednom društvu Monteput d.o.o. Podgorica, čiji
je osnivač Vlada. Takođe, shodno odredbama Zakona o budžetu za 2025. godinu
projekat izgradnje autoputa Bar-Boljare, dionica Mateševo-Andrijevica finansira se
iz sredstava Kapitalnog budžeta za 2025. godinu, opredijeljenih za realizaciju
poslova iz nadležnosti Uprave za saobraćaj, dok će realizaciju projekata, kao
implementaciona jedinica, sprovesti Monteput d.o.o. Podgorica, u skladu sa
zakonom.
S tim u vezi, Ugovorom o kreditu i Ugovorom o projektu Monteput d.o.o. će biti
prepoznato kao Upravljačko tijelo projekta (Project Entity) i istim su utvrđene
njegove obaveze koje se, između ostalog odnose na: pribavljanje svih neophodnih
dozvola i licenci tokom izgradnje i funkcionisanja autoputa, obavljanje poslovanja u
skladu sa međunarodnim standardima, obezbjeđenje redovnog održavanja
autoputa i dr.
Kao što je već pomenuto, pored Monteputa d.o.o. i EBRD-a, potpisnik Ugovora o
projektu je i Ministarstvo saobraćaja kao organ državne uprave nadležan za putnu
infrastrukturu i Uprava za saobraćaja koja je shodno Zakonu o budžetu prepoznata
kao nosilac kapitalnog budžeta za projekte saobraćajne infrastrukture. U tom smislu
Ugovorom je precizirano da će Uprava za saobraćaja i Monteput d.o.o. potpisati
poseban Protokol o realizaciji sredstava iz Kapitalnog budžeta Uprave za saobraćaj.