Vlada Crne Gore zaključila ugovor sa EBRD-om: 200 miliona eura za izgradnju dionice Mateševo–Andrijevica

FOTO: Ilustracija AI

Vlada Crne Gore objavila je Informaciju o rezultatima pregovora i zaključivanju Ugovora o kreditu i Ugovora o projektu sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) za finansiranje i realizaciju projekta izgradnje druge dionice autoputa Bar – Boljare, između Mateševa i Andrijevice (dionica Mateševo-Andrijevica)


Zaključcima broj 11-430-111/2, od 5. juna 2025. godine, Vlada Crne Gore usvojila je
Informaciju o polaznim osnovama za pregovore sa Evropskom bankom za obnovu i
razvoj-EBRD u vezi sa zaključivanjem Ugovora o kreditu i Ugovora o projektu za
finansiranje i realizaciju projekta izgradnje druge dionice autoputa Bar-Boljare,
između Mateševa i Andrijevice (dionica Mateševo Andrijevica).

Istim Zaključcima Vlada je zadužila Ministarstvo finansija da, u saradnji sa
Ministarstvom saobraćaja, Upravom za saobraćaj i Monteput d.o.o. Podgorica
sprovede pregovore sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) u vezi
zaključivanja predmetnih Ugovora o kreditu i Ugovora o projektu i da o tome
povratno informiše Vladu.

S tim u vezi, zvanični pregovori za zaključivanje Ugovora o kreditu i Ugovora o
projektu održani su 02. juna 2025. godine. Pregovorima su definisani konačni
tekstovi Ugovora o kreditu i Ugovora o projektu i definisani konačni uslovi
finansiranja. Nakon pregovora, konačne verzije Ugovora odobreni su od strane
Odbora direktora EBRD-a, dana 09. jula 2025. godine.


Dionica Mateševo-Andrijevica predstavlja nastavak dionice
Smokovac-Mateševo, čime će se povezati sjeverno-istočni dio Crne Gore
(Andrijevica, Berane, Rožaje, Gusinje, Plav i Petnjica koji naseljava cca 12%
stanovništva Crne Gore) sa centralnim dijelom i koji je kao takav najmanje razvijen
region. Autoput Bar–Boljare dio je evropskih koridora E-65 i E-80, povezujući Jadran
s granicom Srbije i dalje s centralnom Evropom kroz TEN-T mrežu. Ključan je za
bolju povezanost Crne Gore sa regionom i EU.

Ugovor o kreditu i Ugovor o projektu

Zakonom o budžetu i Odlukom o zaduživanju Crne Gore za 2025. godinu planirano
je zaduženje kod EBRD-a u iznosu do 200 mil. eura za predmetne namjene.

Predstavnici Ministarstva finansija i Ministarstva saobraćaja su sa EBRD-om utvrdili
okvir za pregovore kroz Ugovor o kreditu i Ugovor o projektu.

Ugovorom o kreditu predviđeno je obezbjeđenje 200 mil. eura kreditnih
sredstava i to kroz dvije tranše od po 100 mil. eura, od kojih će prva tranša biti
obezbijeđena samim potpisivanjem Ugovora o kreditu, dok će druga tranša biti
raspoloživa tri godine nakon potpisivanja ovog Ugovora.

Rok otplate kredita je 18 godina, koji uključuje 4 godine grejs perioda.


Kada su u pitanju troškovi finansiranja primjenjivaće se opšti uslovi finansiranja
EBRD-a, koji podrazumijevaju:

  • godišnju varijabilnu kamatnu stopu Euribor +1%;
  • naknadu za obradu kredita od 1%;
  • naknadu na nepovučena sredstva koja će se obračunavati po stopi od
    0,5% na nepovučeni dio kredita;
  • naknadu za otkazivanje neiskorišćenog dijela kredita od 0,125%
    neiskorišćenog kredita;
  • naknadu za prijevremenu otplatu kredita od 0,125% preostalog duga.
    Ugovor o projektu će biti potpisan između EBRD, Ministarstva saobraćaja, Uprave
    sa saobraćaj i Monteput d.o.o. Podgorica.

    U skladu sa članom 13 Zakona o putevima uloga upravljača autoputevima i brzim
    saobraćajnicama biće povjerena privrednom društvu Monteput d.o.o. Podgorica, čiji
    je osnivač Vlada. Takođe, shodno odredbama Zakona o budžetu za 2025. godinu
    projekat izgradnje autoputa Bar-Boljare, dionica Mateševo-Andrijevica finansira se
    iz sredstava Kapitalnog budžeta za 2025. godinu, opredijeljenih za realizaciju
    poslova iz nadležnosti Uprave za saobraćaj, dok će realizaciju projekata, kao
    implementaciona jedinica, sprovesti Monteput d.o.o. Podgorica, u skladu sa
    zakonom.

    S tim u vezi, Ugovorom o kreditu i Ugovorom o projektu Monteput d.o.o. će biti
    prepoznato kao Upravljačko tijelo projekta (Project Entity) i istim su utvrđene
    njegove obaveze koje se, između ostalog odnose na: pribavljanje svih neophodnih
    dozvola i licenci tokom izgradnje i funkcionisanja autoputa, obavljanje poslovanja u
    skladu sa međunarodnim standardima, obezbjeđenje redovnog održavanja
    autoputa i dr.

    Kao što je već pomenuto, pored Monteputa d.o.o. i EBRD-a, potpisnik Ugovora o
    projektu je i Ministarstvo saobraćaja kao organ državne uprave nadležan za putnu
    infrastrukturu i Uprava za saobraćaja koja je shodno Zakonu o budžetu prepoznata
    kao nosilac kapitalnog budžeta za projekte saobraćajne infrastrukture. U tom smislu
    Ugovorom je precizirano da će Uprava za saobraćaja i Monteput d.o.o. potpisati
    poseban Protokol o realizaciji sredstava iz Kapitalnog budžeta Uprave za saobraćaj.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content