KIC Budo Tomović: MAJI POPOVIĆ URUČEN FRANCUSKI ORDEN VITEZA UMJETNOSTI I KNJIŽEVNOSTI
Juče je u Rezidenciji Francuske Ambasadorke NJ.E. An Mari Maske dodijeljeno
prestižno odlikovanje Orden viteza umjetnosti i književnosti Maji Popović, urednici
muzičkog programa KIC-a „Budo Tomović“ i predsjednici organizacije Jazz Art.
Orden viteza umjetnosti i književnosti je francusko odlikovanje koje dodjeljuje
francusko Ministarstvo kulture; ustanovljen je 1957. godine, i jedno je od četiri
najvažnjija ordena u Francuskoj. Orden se dodeljuje istaknutim ličnostima u oblastima
umjetnosti, književnosti i kulturnog nasljeđa, kao i onima koji su značajno doprinijeli
širenju francuske i svjetske umjetničke i kulturne baštine.
Potvrdu o visokom priznanju Francuske, Maja Popović je dobila još prošle
godine, a juče joj je orden zvanično uručila ambasadorka Francuske u Crnoj Gori, Nj.E.
An Mari Maske u njenoj rezidenciji.
Ambasadorka je istakla da je Maja Popović na čelu muzičkog programa KIC-a
,,Budo Tomović’’ sada već 24 godine te da je uspjela da ga pretvori u mjesto saradnje,
upoznavanja i dijaloga između kultura.
„Vaše djelovanje, istovremeno vizionarsko i duboko ukorijenjeno u konkretnoj
stvarnosti, omogućilo je stvaranje trajnih veza između Francuske i Crne Gore, pružajući
hiljadama ljudi pristup bogatstvu našeg nasljeđa, ali i savremenom stvaralaštvu u svoj
njegovoj raznolikosti. Svojom energijom i strašću umjeli ste da pretvorite izazove u
prilike, da uspostavite dijalog među muzikama i, prije svega, da kulturu učinite
dostupnom, živom i inspirativnom za svu publiku.”, kazala je ambasadorka Maske.
Dodala je i da je Maja Popović, sa ciljem podrške stvaralaštvu, edukaciji o džezu i
promociji džez koncerata u Crnoj Gori 2009. godine osnovala organizaciju Jazz Art, koja
koordinira manifestaciju ,,Mjesec poštovanja džeza u Crnoj Gori”.
,,Uspjeli ste da to postane neizostavan događaj svakog aprila mjeseca, događaj
koji okuplja crnogorske talente i umjetnike iz svih djelova svijeta, mjesto gdje muzika
postaje most između kultura’’.
Ona je istakla i Majino lično zalaganje da se od 2002. godine u KIC-u ustanovi
proslava Praznika muzike, francuske inicijative koja se danas širi svijetom, i ukorijeni u
crnogorskom kulturnom pejzažu.
Uz zahvalnost na odlikovanju, Maja Popović je istakla da je veoma počastvovana
visokim priznanjem, te izrazila zahvalnost Francuskoj ambasadi i Ministarstvu kulture
Francuske na prepoznavanju njenog dugogodišnjeg rada u oblasti kulture i umjetnosti.
Naglasila je da priznanje dolazi iz zemlje koja je simbol evropske i svjetske
kulture, što mu daje posebnu težinu. Podsjetila je na svoje studijsko iskustvo u Parizu
kao na period koji je snažno oblikovao njen profesionalni put i motivisao je da
francusku kulturnu tradiciju približi crnogorskoj publici. Kazala je da je ,,Francuska
velika zemlja koja je razvijajući svoju kulturu prihvatila i druge i utkala ih u svoj
kulturni milje”.
Popović je istakla važnost afirmacije umjetničkog kvaliteta, kosmopolitizma i
međunarodne saradnje, te podsjetila na brojne susrete mladih crnogorskih muzičara sa
francuskim umjetnicima koji su, kako je istakla, „donijeli nova znanja, otvorili nove
horizonte i obogatili našu muzičku scenu“.
Zahvalila je kolegama, saradnicima, na doprinosu u organizaciji brojnih
programa, kao i partnerima i Francuskom instititu, koji su podržavali zajedničke
projekte, a posebnu zahvalnost uputila je svojoj sestri Miri Popović.
,,Orden umjetnosti i književnosti u rangu viteza čini mi veliku čast i obavezuje me
da nastavim da posvećeno doprinosim razvoju crnogorske muzičke scene i kulturne
saradnje naše dvije zemlje”, dodala je na kraju.
Biografija
Maja Popović je urednica koja nikada nije pravila kompromis oko kvaliteta
programa. Čitav radni vijek je posvetila promociji klasične i džez muzike kao i aktuelnih
muzičkih žanrova. Poznata kao promoterka visokih umjetničkih vrijednosti u muzici,
kreatorka muzičkih ciklusa, manifestacija i festivala, regionalnih i međunarodnih
projekata, predstavljala je neke od najznačajnih izvođača iz zemlje i inostranstva i
značajno doprinijela afirmisanju mladih talenata, koji predstavljaju budućnost muzičke
umjetnosti.
Rođena je u Podgorici, gdje je stekla kompletno muzičko obrazovanje, i
diplomirala na pedagoško-teoretskom odsjeku 1987. na Muzičkoj akademiji
Univerziteta Crne Gore. Kao stipendistkinja francuske vlade, studirala je klavir na
Muzičkoj akademiji „Alfred Cortot“ u Parizu. Svoj radni angažman je započela u
Muzičkom programu Radija Crne Gore, gdje je kasnije, do sredine 90-ih nastavila
saradnju sa redakcijom za kulturu. Od 1992. do 2001. predavala je u tek osnovanoj Školi
za muzičke talente „Andre Navarra“ u Podgorici. U tom periodu je takođe sarađivala u
redakciji za kulturu dnevnog lista „Pobjeda“, kao muzički saradnik-kritičar, gdje je
objavila preko 300 članaka, intervjua, osvrta i kritika. Bila je angažovana kao selektorka
muzičkog programa festivala Grad teatar Budva (1997-2001), u okviru kojeg je
predstavila novu generaciju mladih crnogorskih umjetnika – izvođača klasične muzike i
renomirane muzičare iz regiona i Evrope iz domena klasične, džez i svjetske muzike.
Uredila je tri muzička albuma koji sadrže kompilaciju izvođenja različitih umjetnika uživo sa koncerata u crkvi Santa Marija, u izdanju festivala Grad teatar Budva u 1999. i 2000. Krajem 90-ih, osnovala je i nekoliko godina uspješno vodila kvintet “Tango Nova” u sastavu eminentnih muzičara iz Crne Gore i Srbije, s ciljem da se u našoj zemlji i regionu promoviše originalna muzika argentinskog kompozitora Astora Pjacole.
Od 2001. do danas, Maja Popović radi kao urednica muzičkog programa u KIC-u
„Budo Tomović“ u Podgorici, gdje je intenzivirala muzički program kroz redovnu
koncertnu sezonu i koncipirala nove muzičke manifestacije i festivale različitih žanrova,
kreirala tematske cikluse, od onih posvećenih mladima (ciklusi “Mladi i muzika”,
“Laureati međunarodnih takmičenja”, “Mladi talenti”), preko predstavljanja velikana
muzičke scene (Majstori džeza, Kamerna muzika), ženskog muzičkog stvaralaštva
(Kompozitorke iz sjenke), do manifestacija poput Podgorica Blues Summit, Mjesec
poštovanja džeza, Ljetnji kamp za kamernu muziku, i dr. Inicirala je manifestaciju
Mjesec poštovanja džeza/Jazz Appreciation Month 2007. u cilju njenog daljeg nastavka i
razvoja programa džez edukacije i koncertne promocije džez muzike u Crnoj Gori, u
saradnji sa kolegama iz oblasti muzike i književnosti osnovala je 2009. nevladinu
organizaciju Jazz Art, koja vodi organizaciju navedene manifestacije od 2010. i proširuje
svoje djelovanje širom Crne Gore. Maja je učestvovala u programima profesionalnih
posjeta zemljama kao što su Holandija (Western Balkan Cultural Operators, 2005), SAD
(IVLP – International Visitor Leadership Program, 2006), Francuska (Séjours Culture,
2007), Kanada (CINARS, 2012) i Njemačka (The German Jazz Music Scene, 2017), Izrael
(IMSF online, 2020), na poziv i posredstvom vlada tih zemalja. U periodu 2018/2019,
učestvovala je u radu na izradi novog standarda zanimanja za obrazovni program
Muzički saradnik za srednje muzičke škole, kao i u izradi novog modula “Organizacija
muzičkih programa”, koji je usvojila Nacionalna komisija Ministarstva prosvjete Crne
Gore, maja 2019.
Tokom skoro 30 godina aktivnog djelovanja na polju kulture i umjetnosti,
predstavila je crnogorskoj javnosti mnogobrojne nagrađivane evropske i svjetske
umjetnike i ansamble, među kojima su Barokni orkestar Evropske Unije, Zagrebački
solisti, Dunja Vejzović, Krojcer kvartet, Žan Pol Gasparijan, Aleksej Kurbatov, Katarina
Krpan, Kosmički glasovi Bugarske, Third Coast Percussion, Stjepko Gut, Džordž Kejbls,
Ralf Tauner, Dejvid Marej, World Saxophone Quartet, Los Angeles Guitar Quartet, San
Diego State University, Karla Blej, Rosenberg Trio, Toni Emanuel, Bojan Zulfikarpašić,
Žak Švarc Bart, Batist Trontinjon, Žilijen Luro, Silvan Luk, Reno Garsija Fons, Denise
Jannah,Trilok Gurtu, Jasmin Levi, Merilin Mazur, Ratko Zjača, Itamar Boročov, Isfar
Sarabski, i dr. Kreirala je originalne projekte regionalne saradnje, pod pokroviteljstvom
Fondacije za zapadni Balkan: “Balkan Youth Jazz Ensemble” i “In Search of Our Musical
Roots” i organizovala niz džez radionica za mlade muzičare; Članica je džez mreže
Francuska Balkan koja doprinosi saradnji balkanskih zemalja sa Francuskom i globalne
mreže za kamernu muziku-ACMP.
