Odbor za doček turista: Skuplji taksi nego let
Tomović naglašava da postojanje autobuske linije nije pitanje komfora, već prijeka potreba, i elementarna kultura jedne države kada je riječ o uređenom javnom prevozu.
,,Sto eura do Sutomora“, kažu taksisti djevojkama iz Danske na podgoričkom aerodromu u kasnim večernjim satima. Tarifa do Bara je inače 30 eura što je istaknuto na Taxi tabli, ali to je, kažu, dnevna tarifa.
Jedan od taksista se nudi da vozi za pola cijene, a kolege ljutito viču na njega.
Nakon što sleti avion na aerodrom i izađu prvi putnici kojima se posreći pa ,,uhvate“ regularna taxi vozila, nastaje lov na izgubljene turiste i pljačka ,,divljih“ taksista.
,,Dođi, dođi ‘vamo, ajde voziću vas za 20 do Podgorice!“, viče jedan od taksista na dvoje mladih turista kojima je vidno neprijatno i uzmiču od njega, korak po korak.
Pitaju mogu li da plate karticom, taksista iznervirano maše rukama ,,čuš karticom, imaš, imaš para“.
,,Neka ti plate gorivo na pumpu“, dobacuje jedan od kolega.
,,Može, ajde“, ali turisti su se već uplašili i užurbano se vraćaju u zgradu aerodroma kako bi se sklonili od pet-šest taksista koji kruže oko njih.
,,Viđi ih kakvi su, gle mu ranac, ja nikad ne bih mogao ovako ljetovati“, kreću poruge nakon ispuštene potencijalne mušterije.
Tarifa do Podgorice na Taxi tabli je 12 eura. Spominjanje plaćanja goriva umjesto plaćanja vožnje uz obavezno izdavanje fiskalnog računa prosto rečeno je utaja poreza.
Međutim, i za Taxi tablu postoji dogovor, jedan taksista stoji ispred nje i skriva cijene, dok drugi pregovaraju.
Veoma uigran odbor za doček za fantastičan prvi utisak o Crnoj Gori.
Taxi udruženja pod ugovorom imaju obaveze – ostali mogu šta hoće
Iz Aerodroma Crne Gore kažu da ispred terminalne zgrade postoje 24 parking pozicije koje se izdaju u zakup na osnovu javnog poziva.
U prvom javnom pozivu ove godine odabrana je jedna ispravna ponuda za 14 parking pozicija, a u drugom jedina prispjela ponuda bila je neispravna pa će poziv biti ponovljen.
,,Ugovorni odnos između Aerodroma Podgorica i izabranih taksi prevoznika definiše pravila ponašanja i pridržavanje mjera sigurnosti i bezbjednosti na aerodromu kao i način pružanja usluga i međusobne obaveze“, navode iz Aerodroma.
I zaista, taksisti koji stoje na za to propisanim pozicijama, prepoznatljivi su. Nose obilježje ,,Taxi“ i košulje.
Takođe, za prevoznike koji su u ugovornom odnosu sa Aerodromom, obavezan je istaknut cjenovnik u vozilima, na sajtu ali i na aerodromu.
Nepostojeći autobus
,,Podgorica je vjerovatno jedini glavni grad na planeti koji nema javni prevoz sa aerodroma“, kaže Predrag Tomović, autor emisije Oči Podgorice.
Pojašnjava da su, budući da nemamo ni autobusku, ni tramvajsku ni željezničku vezu sa aerodromom putnici osuđeni da koriste usluge taxi službe, koja po pravilu nigdje nije jeftina pa tako ni kod nas.
Ipak, javni prevoz u Evropi i regionu je povoljan pa tako ,,u Poljskoj sa aerodroma možete za jedan euro autobusom, u Tirani i Zagrebu sa oko četiri eura“.
,,Uglavnom kod nas je prevoz sa aerodroma ekstremno skup, čak kada se uporede sa cijenama low cost avio-operatera, nerijetko taksi bude skuplji nego let“, poručuje Tomović.
Dodaje da ,,nije poenta u tome da li će autobuska linija ako se uvede biti rentabilna ili ne, autobus mora ići makar na svakih sat vremena, i uopšte nije bitno kome se to isplati ili ne isplati.“
A kome se ne isplati?
Iz Opštine Zeta odgovorili su nam da ,,kad bude uveden gradski saobraćaj za Zetu, postojaće i linija koja će povezivati i aerodrom” – kratko i jasno.
Međutim nije jasno, jer to može da se odugovlači, a još uvijek nijesu tačno razgraničene ni opštine Zeta i Podgorica. Očekujemo li prebacivanje iz autobusa u autobus kao na putu Podgorica-Tuzi?
A iz Glavnog grada obavijestili su nas da su ,,predstavnici nove gradske uprave razgovarali sa predstavnicima Opštine Zeta, Aerodroma Crne Gore i Ministarstva kapitalnih investicija o mogućnosti uspostavljanja autobuske linije od Aerodroma u Golubovcima do Podgorice“.
,,Međutim, imajući u vidu činjenicu da je Zeta sada samostalna opština, te da odluke o linijskom gradskom i prigradskom prevozu putnika donose organi na nivou Opštine Zeta, Glavni grad formalno-pravno u ovom trenutku nema mogućnost da djeluje u tom smislu“, zaključuju iz Opštine Podgorica, a poštedjeli su nas informacije zašto do sada nije postojala autobuska linija na ovoj relaciji.
Tomović naglašava da postojanje autobuske linije nije pitanje komfora, već prijeka potreba, i elementarna kultura jedne države kada je riječ o uređenom javnom prevozu.
,,Mi zavisimo od toga kakav će utisak da ponesu turisti iz naše države, a prvi kontakt sa našom državom nije uopšte pozitivan“, kaže on.
Intenzivni rad na uvođenju autobuske linije obećavaju i iz Aerodroma, a do tada ,,pozitivan utisak“ sa Aerodroma osvanuo je i na TikTok-u, gdje se većina mladih informiše o destinacijama koje žele posjetiti.
Neuslovnu stanicu ,,Aerodrom“ koriste samo dobro informisani
Posebna je priča željeznička stanica, kaže Tomović, dosta građana ne zna ni da postoji i to na nekih 500 metara od zgrade aerodroma ispod nadvožnjaka.
Stanica ,,Aerodrom“ prilično je neuslovna, i uglavnom je koriste veoma dobro informisani stranci.
,,Postoji veliki broj turista kojima pola sata ili sat čekanja ne znače ništa, ali jednostavno ne žele da bacaju novac, tako da za euro ili dva oni stignu do centra grada“, kaže Tomović.
Međutim, zašto samo dobro informisani stranci? Iz Aerodroma Crne Gore kažu da na zvaničnoj internet stranici objavljuju ,,informacije koje su direktno vezane za lokaciju aerodroma, dok su ostali podaci uključujući one o drugim vidovima prevoza, javno dostupni svim zainteresovanim stranama“, tako da informacije o vozu – nema.
Dvije državne firme bez saradnje za dobrobit turističke sezone, turista, ali i lokalaca, zbog jednog ,,boksa“ na internet stranici. Neko bi se usudio reći – kriminal.
,,Da bi ta željeznička stanica bila funkcionalna, neophodno je da se napravi trotoar, jer danas od aerodroma do nje možemo da vidimo turiste koji dolaze u glavni grad, vuku svoje torbe i idu ulicom kroz lokve ili po najvećoj prašini kad je ljeto i vrućina“, poručuje Tomović, a pored trotoara fali i oznaka da stanica postoji.
U svakom slučaju, kaže on, bez informisanja javnosti da tu postoji stanica građani su jednostavno dovedeni u situaciju da usljed neinformisanosti plaćaju usluge prevoza drastično više nego što bi htjeli.
,,Obzirom da smo turistička destinacija, turisti moraju, nije pitanje treba li nego moraju da se osjećaju besprijekorno kad dođu na aerodrom da imaju izbor za prevoz a ne da budu jednostavno u situaciji da ne znaju šta ih je snašlo kad izađu iz aviona“, zaključuje Tomović.
Čija je obaveza da informiše putnike o dostupnosti prevoza sa Aerodroma onda? Ko će da spasi turiste od ,,divljih taksista“, koji osim što pokušavaju da ih opljačkaju im se i rugaju? Koliko ,,intenzivno“ rade službe da poboljšaju uslove i turističku sezonu na koju se oslanjamo?
A možemo i samo da napišemo ,,ne dolazite“, jeftinije je.