Proboj u elektrifikaciji avio-saobraćaja: Američki naučnici dizajniraju elektromotor za veće avione

Do sada su se samo mali električni avioni otisnuli u visine. Motor od jednog megavata sa Masačusetskog instituta za tehnologiju (MIT) može da pomogne u elektrifikaciji i većih letjelica?

Ilustracija, Foto: Canva

Avijacija je odgovorna za 2,5% globalnih emisija ugljen-dioksida, ali doprinos ovog sektora globalnom zagrijavanju je zapravo veći, oko 3,5%, ukoliko u obzir uzmemo i druge kompleksne načine na koje mijenja klimu.

U svijetu neto nultih emisija, kojem se teži do sredine vijeka, neće biti prostora za avione kakve poznajemo, a koji troše velike količine fosilnih goriva. Problem je što je dekarbonizacija avio-saobraćaja složen poduhvat i što su potrebne brojne inovacije, prije svega na polju elektrifikacije aviona većih kapaciteta.

Do danas su uglavnom samo male električne letjelice uspjele da se vinu u nebo. Njihovi elektromotori raspolažu snagom od nekoliko stotina kilovata. Međutim, da bi se veći i teži avioni, poput onih koji se koriste na komercijalnim letovima, kretali na struju, trebalo bi da se konstruišu elektromotori čija se snaga mjeri megavatima, a povrh toga, oni ne smiju da budu preteški.

S tim na umu, inženjeri sa Masačusetskog instituta za tehnologiju (MIT) rade na razvoju motora od jednog megavata koji bi mogao da predstavlja ključnu prekretnicu za elektrifikaciju većih letjelica.

Tim je dizajnirao i testirao glavne komponente motora. Kroz detaljne proračune, pokazali su da komponente mogu da rade kao cjelina, generišući jedan megavat električne energije. I sve to uz veličinu i težinu koja je konkurentna trenutnim malim motorima za avione.

Istraživači planiraju da sklope prvi elektromotor na jesen kada će nastupiti dodatne provjere njegove funkcionalnosti.

Idejni tvorci rješenja predviđaju da bi motor mogao da se kombinuje sa izvorom struje kao što su baterije ili gorivne ćelije. U toj situaciji, električna energija pretvarala bi se u mehanički rad za napajanje propelera letjelica. Alternativno, motor je moguće koristiti i sa tradicionalnim mlaznim pogonom: u tom slučaju, sistem bi funkcionisao kao hibridni, a električna energija koristila bi se tokom određenih faza leta.

„Elektrifikacija avio-transporta je u stalnom porastu,” kazao je Filip Ansel, direktor Centra za održivo vazduhoplovstvo na Univerzitetu Urbane-Šampejn u Ilinoisu, koji nije bio uključen u projekat. „Dizajn ove grupe se oslanja na sjajan spoj konvencionalnih i naprednih metoda za razvoj električne mašine koja omogućava da robusnost i efikasnost ispune praktične potrebe aviona budućnosti.”

Izvor: Klima101

Skip to content