Plaćanja iz budžeta: Konsultanti za auto-put građane koštali još milion eura
Iako je prva dionica autoputa Smokovac – Mateševo otvorena na ljeto 2022. godine, u deset mjeseci prošle godine za taj završeni projekat izdvojeno je iz državnog budžeta najmanje 1,2 miliona eura, od čega se najviše odnosi na konsultantske usluge, proizilazi iz podataka o plaćanjima iz državnog trezora, koje je analizirala NVO Akcija za socijalnu pravdu (ASP)
Tako je firmi “Ingerop MN“ plaćeno oko 600 hiljada eura (poreska plaćanja su odvojena), dok je istovremeno nekoliko takozvanih “državnih“ konsultanata koštalo mjesečno poreske obveznike preko osam hiljada eura, pa se može procijeniti da se radi o 80-tak hiljada eura za deset mjeseci.
Firma “Ingerop MN” osnovana je u Crnoj Gori kao dio stranog društva, odnosno podružnica izabranog konzorcijuma kao nadzornog organa – inžinjera, koji je u ime crnogorske vlade kontrolisao radove na izgradnji prve dionice autoputa, a koje je izvodila kao glavni izvođač kineska China Road and Bridge Corporation, naveli su iz ASP.
Radi se o francusko-italijanskom konzorcijumu Ingerop Conseil & Ingenierie – Geodata Engineering, sa kojim je svojevremeno tadašnji ministar saobraćaja Ivan Brajović zaključio Ugovor o pružanju konsultantskih usluga za fiksnu cijenu od 22,6 miliona eura, ali je do kraja 2021. godine bilo utošeno oko 24 miliona eura.
“Kako je projekat prve dionice umjesto za četiri godine, završen tek poslije sedam i po godina, to je sa francusko-italijanskim konzorcijumom naknadno zaključen najmanje jedan aneks ugovora, koji je cijenu konsultantskih usluga uvećao za još najmanje milion eura. Prva dionica zvanično je puštena u rad na ljeto 2022. godine, ali isplate iz trezora pokazuju da je firma “Ingerop MN“ plaćana sve do septembra prošle godine”, predočili su iz ASP-a.
Isplate toj firmi u prethodnim godinama realizovalo je Ministarstvo finansija, dok su isplate ka konzorcijumu usmjeravane iz budžeta Ministarstva saobraćaja.
Protekle godine su isplate išle ka “Ingerop MN” sa pozicije “projekat autoputa“, budžetiranog kod Uprave za saobraćaj.
Pored toga, isplate sa budžetske pozicije za projekat autoputa u prošloj godini pokazuju i da su mjesečno realizovani izdaci oko osam hiljada eura u prosječnim iznosima oko hiljadu eura, a što se može povezati sa dodatnim plaćanjima pojedinim zaposlenima u javnoj upravi, koji su na određeni način bili uključeni u ovaj projekat.
“Modeli dodatnih plaćanja zaposlenih u javnoj administraciji za nešto što bi trebalo da su njihovi redovni poslovi, bezmalo su postali svakodnevica, a do sada se ne vide napori nadležnih da se stane na kraj takvim praksama dodatnih plaćanja zaposlenih, iako se u javnosti kontinuirano postavlja pitanje kako takvi zaposleni, pored osnovnih poslova, uopšte mogu da paralelno rade i dodatne poslove u okviru istog radnog vremena”, ukazuju iz ASP-a.
U isto vrijeme, podaci pokazuju da su sa tog programa prikazane i isplate za depozite po osnovu eksproprijacije, a u iznosu od nepunih 200 hiljada eura.
“ASP još čeka zvanične podatke od nadležnih organa o tome koliko je tačno poreske obveznike koštao angažovani strani konsultant na projektu označavanog kao ‘projekat vijeka’ u zemlji, ali i ostali ‘konsultanti’ unutar državnih organa”, saopštili su.